Tuesday, March 25, 2008

النبي محمد


ان المسلم لا ينبغي أن يحاول لحظه واحده



فهم حياه رسول الله صلي الله عليه وسلم علي أنه عبقري عظيم أو قائد خطير أو داهيه محنك



فمثل هذه المحاوله ليست الا معانده أو معابثه للحقائق الكبري التي تزخر بها حياه محمد عليه الصلاه والسلام



فلقد أثبتت هذه الحقائق الجليه الناصعه ان النبي عليه الصلاه والسلام



كان متصفا بكل صفات السمو والكمال الخلقي والعقلي والنفسي



ولكن ذلك كان ينبع من حقيقه واحده كبري في حياته صلي الله عليه وسلم



ألا وهي انه نبي مرسل من قبل الله عز وجل



وان من العبث ان نضع الفروع موضع الأصل ثم نتجاهل وجود الأصل مطلقا



ولا ريب أن الرد علي ذلك لا يكون الا بلفت النظر الي الأصل ، بل الي الأصل وحده



من كتاب فقه السيره النبويه
مع موجز لتاريخ الخلافه الراشده

تأليف الدكتور : محمد سعيد رمضان البوطي

كتاب جدير بالقراءه


26 comments:

EmY said...

جميل اوي تقديمك للكتا و واضح انه فعلا يستحق القراءه

تحياتي

EGYPT EYES said...

يعني واضح أنه كتاب جدير بالقراءه
اتمني أني اقدر اقراه الايام الجايه
تحياتي وشكرا على المقدمه

أحمد منتصر said...

ماشي بس برضه النبي صلى الله عليه وسلم كان عبقريا

paranoia,magnetic & dramatic girl said...

ماجد
يارب تكون بخير
انا ليا فترة مقرتش كتب دينية
ساعات يبقي الكتاب الديني حلو اوي ويجذبني للقراية
الاقي نفسي ابتعدت وقريت حاجة تاني
بعيدة عن الدين
..
بس ساعات اقرا واتأثر اوي وادمع بس احبس دموعي
...
يارب الاقي الكتاب ده في مكتبة عمي
نفسي اقرا حاجة في السيرة
تسلم ياماجد

mado80 said...

emy

ازيك

بالفعل يا آيمي هو كتاب رائع جدا ويستحق القراءه

شكرا لزيارتك الدائمه لي وألف تحيه لكي وألف تقدير

mado80 said...

egypt eyes

ازيك

يارب تقدر تقرأه لأنه كتاب رائع أوي وجدير بالقراءه بالفعل

تحايتي لك والف تقدير لشخصك الكريم

mado80 said...

أحمد منتصر

أزيك يا مان عامل ايه

يا سيدي طبعا هو كان عبقريا بالفعل بس مش ده الأصل الأصل أنه كان نبيا من رب العالمين

هذا ما يجب أن ننظر للنبي من خلاله وبعد كده أي حاجه تانيه تبقي فرع من الأصل

يعني نقول أنه كان نبيا مرسلا من رب العالمين ولذلك كان عبقريا وليس العكس

فاهم يا احمد ولا أعيد تاني

شكلك فاهم يا أحمد
:) :) :)

تحياتي ليك يا ابو حميد والف تقدير لشخصك الكريم

منورني دايما يا أحمد

mado80 said...

دعــــــــــاء

ازيك الحمد لله أنا بخير يارب تكوني بخير يا دود

معلش انا برضه كده هي القراءه في الكتب الدينيه بتبقي عاوزه شويه جهد

يارب تلاقي الكتاب ده فعلا يا دعاء لأنه من أروع كتب السيره اللي أنا قريتها

علي فكره عاوز أقلك حاجه يا دودو أنتي حساسه أوي ومشاعرك مرهفه جدا يعني انا كنت حاسس كده من اول ما اتعرفت علي مدونتك
بس لما قلتي أنك لما بتقري الكتب الدينيه بتتأثري وعنيكي تدمع حسيت اوي بده

ربنا يبارك فيكي يا دود بتنوريني فعلا بزيارتك

ألف تحيه ليكي والف تقدير لشخصك الكريم

راجى said...

صلى الله على سيدنا محمد
ربنا يكرمك يا استاذ ماجد
وكل عام وانت طيب

appy said...

ايه طسي كنت كتبت اى كلمتين منه ما انت عارف مش بحب القراءة من الكتب عاااااااااااااا
بس هجيبه كفايه انه قيم قوى كده

only spot said...

جزاك الله كل الخير وصلى الله على محمد ورزقنا انتهاج طريقه والعمل بسنته
تجياتى

Ahmed Al-Sabbagh said...

عليه الصلاة والسلام
رائع يابنى تسلم ايدك بجد
اختيارك جميل
وشجعنى انى اقرا فى السيرة النبوية المطهرة

تحياتى لك
احمد

f four a said...

صلى الله على محمد ...صلى الله عليه وسلم..
جزاك الله خير

مقدمه مختاره للتنويه عن الكتاب

مصطفى محمد said...

سلامو عليكو

وجهة نظر الكاتب فعلا حلوة
و طريقة عرضك في اختيار الجمل من الكتاااااااب .. موفقة جدا .. أهو اللي مش حيقراه انت وصلتله المفيد

اذا كنت بتحب قراية السيرة في شكل أدب .. أرشحلك بقوة مجموعة كتب لكاتب اسمه عبدالحميد جودة السحار .. مجموعة من 30 كتاب في شكل رواية .. المجموعة اسمها "السيرة النبوية" .. بس حتة اشتغالة .. الراجل ابتدا من سيدنا ابراهيم .. و للتدقيق في آخر كل كتاب بيحكي ايه المصادر

و صلي الله على محمد .. صلي الله عليه و سلم
ربنا يجمعنا كده كلنا عنده

:)

مستــ ج ــــدة said...

اللهم صلّ وسلم وبارك على سيدنا " محمد " وعلى آله وصحبه أجمعين
مقدمة متميزة لكتاب متميز
هحاول أجيبه
ربنا يجله فى ميزان حسناتك
سلااااااام

mado80 said...

أستاذ راجي

عليه أفضل الصلاه والسلام

كل عام وانت بكل خير يا استاذ راجي

وجودك يسعدني دائما

تحاتي لك وألف تقدير لشخصك الكريم

mado80 said...

آبي

ازيك

طب ما أنا كتبت كلمتين أهو

بجد لو جبتي الكتاب ده وقريتيه مش هاتخسري خالص كتاب هايل أوي

تحياتي ليكي يا آبي وألف تقدير لشخصك الكريم
منوراني دايما يا آبي

mado80 said...

only spot

وجزاكي كل خير ورزقنا الله العمل بسنته آمين

تحياتي لكي والف تقدير لشخصك الكريم

mado80 said...

أحمد الصباغ

يا ميت الف مرحب

ازيك يا ابو حميد يا غالي

ربنا يخليك يا أحمد وشكرا أوي علي زوقك

تحياتي ليك وألف تقدير لشخصك الكريم

mado80 said...

f four a

شكرا لتشريفك ليا بالزياره الأولي التي أتمني الا تنقطع وأن تكون بدايه لتواصل بيننا

وجزاكي كل خير وشكرا أوي لرأيك الجميل

تحياتي لكي

mado80 said...

مصطفي محمد
الرائع

ازيك يا مصطفي

ربنا يخليك يا باشا علي رأيك ده

ومجموعه الأستاذ عبد الحميد جوده السحار أنا عارفها دي مجموعه جميله وعمل أدبي كبير أوي

ان شاء الله ربنا يوفقني وأشتريها قريب لأني بجد بحب الأعمال الأدبيه اللي زي دي

تحياتي ليك يا مصطفي بتسعدني بجد بتعليقاتك والله

mado80 said...

مستجده

نورتيني بالزياره الأولي التي أتمني الا تنقطع وأن تكون بدايه لتواصل

هو كتاب متميز بالفعل اتمني ان تقرأيه يوما

تحياتي لكي والف تقدير لشخصك الكريم

paranoia,magnetic & dramatic girl said...

ماجد يارب تكون بخير
مبسوطة اوي انك بتسأل عني
يارب دايما بخير ياماجد
..
انا الحمد لله بخير
انت بتقول اني حساسة؟؟

انت عارف كل الناس بتقول ده عليا وبيعتبروه عيب فيا
لان اي حاجة بتوجعني بسرعة واي حاجة سهل تأثر فيا واي حد سهل يلعب علي اعصابي
ربنا يخليك انا قريت ردك عليا في التعليقات هنا
احترامك ليا خلاني احترمك اكتر
:)
..
قلي انت بتحب اسم ماجد ولا مادو؟؟
اصل بخاف تضايق لما اقلك ياماجد
..
اسيبك بخير
..
دودو

Zika said...

اتمني اني اقدر اقراه
ايه يا عم .. فينك؟

mado80 said...

دعـــــــــاء

يارب دايما أشوفك بخير ويارب دايما أشوفك بسعاده وفرحانه ومبتهجه ومنطلقه كده علي طول

مش قادر أقلك أهتمامك بتعليقاتي والرد علي تعليقاتك بيخليني فرحان وسعيد قد ايه بجد الف شكر

ربنا يخليكي يارب أنتي انسانه بالفعل تستاهل كل احترام وكل تقدير وكل تبجيل ووالله بدون أي مبالغه وبدون اي نفاق

بالنسبه بقي لحساسيتك ومشاعرك المرهفه فأنا شايفها ميزه مافيهاش أي عيب ودليل علي طيبتك وقلبك الأبيض اللي زي الفل
بس ياريت ما تخليش أي حد يلعب علي أعصابك لن هو ده اللي أنا شايفه مش صح ابدا

بصي يا دودو تقوليلي ماجد تقوليلي مادو كل اللي يطلع منك كويس وعسل زيك

تحياتي ليكي والف تقدير لشخصك الكريم

mado80 said...

زيكا

ازيك يا باشا عامل ايه

أنا برضه اتمني أنك تقدر تقراه لأنه كتاب جامده أوي بجد

أنا موجود أهو يا عم بس والله الأيام اللي فاتت كنت مشغول حبتين

تحياتي ليك يا زيكا والف تقدير لشخصك الكريم